مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

افرادی که جراحی زیبایی پلک انجام می دهند ، معمولا باید بعد از جراحی پلک   مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک را انجام دهند تا دوران پس از جراحی را به خوبی پشت سر قرار دهند. در این مقاله با مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک آشنا می شویم. دکتر صوفی زاده  همواره پس از عمل جراحی پلک راهنمایی و  مشاوره های لازم را در اختیار بیماران قرار می دهد تا بیماران هیچگونه ترس و اضطرابی بعد از جراحی بینی نداشته باشند. این اطلاعات به شما کمک می‌کنند پس از جراحی خودتان در خانه مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک را انجام دهید.

 

نکات  اصلی مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

  •  در طول مسیرتان به خانه عینک آفتابی تیره بزنید. ممکن است به نور حساس باشید.
  •  ممکن است پمادی که در طول جراحی شما استفاده شده است دید شما را تار کند. این مساله موقتی است و معمولا در طی 24 ساعت رفع می‌شود.
  •  حداقل دو هفته پس از عمل جراحی چشم از لنز استفاده نکنید. می‌توانید به جای آن از عینک طبی معمولی استفاده کنید.
  •  برای سه یا چهار روز اول بعد از عمل جراحی چشم، غذاهای نرم با لقمه‌های کوچک بخورید.
  •  بسیار مهم است که سه تا چهار روز اول پس از جراحی چشم آرامش داشته باشید و کاملا استراحت کنید. این کارها را انجام دهید:
  • یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک عدم برداشتن وزنه ستگین و ورزش می باشد.
  •  اگر حالت تهوع دارید یا نشانه‌های سرماخوردگی در خودتان می بینید حتما به دکترتان اطلاع دهید. بسیار مهم است که در حد امکان از حالت تهوع و استفراغ دوری کنید. این فعالیت‌ها فشار خون شما را بالا می‌برند و می‌توانند باعث خونریزی در موضع عمل جراحی‌تان شوند.
  •  از خم کردن کمر و بلند کردن بار سنگین‌تر از 5 کیلو برای مدت دو هفته پس از عمل جراحی چشم‌تان خودداری کنید. قبل از شروع مجدد فعالیت‌هایی مانند ورزش حتما با پزشک جراح‌تان مشورت کنید.
  •  برای دو هفته پس از عمل جراحی با سر زاویه‌دار با حدود دو سه بالشت رو به بالا استراحت کنید و بخوابید. این کار به جلوگیری از باد کردن و برجسته شدن محل مورد جراحی کمک می‌کند.
  •  بعد از جراحی زیبایی پلک ممکن است چشمان شما دچار کبودی و ورم شوند. کبودی پلک چشم معمولا صبح‌ها وخیم‌تر است و به مرور در طول روز وقتی می‌نشینید و یا راه می‌روید، بهتر می‌شود. پس از آن ممکن است شما برروی گونه خود هم کبودی‌هایی ببینید که دو تا سه هفته پس از عمل بهبود خواهند یافت. اگر مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک را به درستی انجام دهید و به توصیه های جراح خود عمل کنید ورم و کبودی پس از مدتی از بین خواهد رفت.
  • قبل از عمل جراحی چشم، پرستارتان به شما و مراقبتان نشان می‌دهد که چطور از کمپرس‌های سرد و محلول‌های استریل چشمی استفاده کنید. همچنین پرستار یک قطره استریل (محلول معمولی)، قطره چشم و پدهای گاز استریل به شما خواهد داد.

چگونگی مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک

  •  دستانتان را قبل از استفاده از کمپرس سرد و قطره چشمی بشویید.
  •  با استفاده از محلول استریل یک کمپرس سرد بسازید، می‌توانید محلول استریل را در یخچال یا فریزر یا روی یخ قرار دهید.
  •   یکی دیگر از مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک استفاده از کمپرس سرد بعد از 24 ساعت می باشد. هر 10 تا 15 دقیقه کمپرس سرد را روی پلک‌تان قرار دهید (ده تا پانزده دقیقه قرار دهید و بعد ده تا پانزده دقیقه بردارید و استراحت دهید).
  • اگر دیدتان تار است یا دکترتان به شما تجویز قطره چشمی کرده است، از قطره استریل چشمی استفاده کنید. هر چهار ساعت قطره چشم را در قسمت داخلی چشمتان بچکانید. مراقب باشید زمانی که از قطره چشمی استفاده می‌کنید قطره‌ها روی پلک چشمتان نریزد.
  • دوش گرفتن و آرایش کردن
    یکی از مراقبت های بعد از جراحی زیبایی پلک به این صورت است که بعد از انجام عمل جراحی پلک می توانید هر زمان که می‌خواهید از گردن به پایین دوش بگیرید. تا زمانی که جراحتان به شما نگفته است که می‌توانید دوش بگیرید، دوش کامل نگیرید. زمانی که توانستید دوش کامل بگیرید، می‌توانید پلک و موهای‌تان را با شامپوهای ملایم مانند شامپو بچه بشویید.
  • برای دو هفته پس از عمل جراحی اصلا از کرم‌ها و مواد آرایشی در موضع عمل جراحی استفاده نکنید (مانند سایه، خط چشم، ریمل و …)
  • بخیه‌های شما طی دو ویزیت مختلف بین دو تا هفت روز پس از جراحی پلک برداشته خواهد شد. پرستارتان این ویزیت‌ها را برای شما هماهنگ خواهد کرد.

 

در موارد زیر با پزشک یا پرستارتان تماس بگیرید:

  •  دمای 38.3 سانتیگراد یا بالاتر
  •  تب و لرز
  •  حالت تهوع و استفراغ
  •  درد رو به ازدیاد، ورم و قرمزی در اطراف ناحیه عمل که بدتر می شود
  •  خشک شدن مداوم خط‌های بخیه
  •  باز شدن خط بخیه
  •  نفس تنگی یا سختی در نفس کشیدن ناگهانی
  •  هر نشانه غیر قابل توجیه و پیش بینی نشده
دکتر محمد صوفی زاده

دکتر محمد صوفی زاده فارغ التحصیل دانشگاه پهلوی، از شعب دانشگاه پنسیلوانیا در ایران هستند و ایشان تقریباً در تمام آزمون ها جزو رتبه های برتر کشور بودند. دکتر صوفی زاده با داشتن نزدیک به چهار دهه سابقه طبابت و حدود سه دهه سابقه فعالیت در شاخه تخصصی جراحی بینی و صورت، جزو جراحان به نام و چهره های شناخته شده و پیشکسوت در این حوزه محسوب می شوند و آمار بیش از 26000 جراحی زیبایی خصوصاً عمل بینی را در رزومه کاری خود ثبت کرده اند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
وحید
وحید
1 سال قبل

سلام خسته نباشید. میخواستم ببینم آیا جراحی پلک بستری داره یا بعد از عمل میشه به منزل بازگشت؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  وحید

سلام. بعد از جراحی زیبایی پلک باید حدود چهار ساعت تحت نظر باشید سپس میتواننید به منزل بروید.

سمانه محسنی
سمانه محسنی
1 سال قبل

سلام وقتتون بخیر بخیه‌های عمل بلفاروپلاستی جذبی هستند یا خیر ؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  سمانه محسنی

پسلام خدمت شما . زشکان متخصص عمل بلفاروپلاستی اغلب از بخیه جذبی استفاده نمی‌کنند. بخیه‌ها اغلب غیر جذبی می باشند و 5 تا 10 روز بعد از جراحی کشیده می‌شوند و افتادگی پلک‌ها برطرف می گردد. برخی اوقات نیز بنا بر تشخیص پزشک جراح، بخیه‌ها به طور مقطعی (یعنی همه بخیه‌ها به صورت همزمان با هم کشیده نمی‌شوند) کشیده می‌شوند. در رابطه با جای بخیه‌ها نیز باید بدانید که هیچ گونه نگرانی وجود ندارد. چون بخیه‌ها با ظرافت بسیار در قسمت تاشدگی طبیعی پلک زده می‌شوند.

کمیل
کمیل
1 سال قبل

سلام.چه وقت می توانم فعالیت بدنی داشته باشم؟

مدیر
مدیر
1 سال قبل

سلام.باید تا 2 هفته از فعالیت های ایروبیک خودداری کرد. و بلند کردن اجسام سنگین یا فعالیتهای سنگین بدنی را باید 3 هفته بعد از عمل آغاز کرد. از خم شدن، بار سنگین بلند کردن و تقلا کردن جدا بپرهیزید چرا که این کارها می تواند باعث افزایش تورم و تأخیر در درمان شوند.

مقصود
مقصود
11 ماه قبل

سلام. در صورت عدم رعایت نکات مراقبتی چه اتفاقی می افتد؟

مدیر سایت
مدیر سایت
11 ماه قبل
پاسخ به  مقصود

سلام. اگر نکاتی که پزشک در خصوص مراقبت های بعد از جراحی پلک به شما آموزش می دهد را به درستی مراقبت نکنید ، احتمال می رود که با عوارض زیر روبرو شوید. در این شرایط لازم است که فورا به دکتر معالج مراجعه فرمایید :

بالا رفتن دمای بدن ( بیش از 38 درجه سانتی گراد )
احساس سرما و لرز
حالت تهوع و استفراغ
تشدید یافتن درد ، ورم و التهاب در نواحی جراحی شده
ترشح از محل خط بخیه ها
پاره شدن بخیه ها
تنگی نفس یا دشواری در تنفس
و هر گونه علائم غیر طبیعی دیگر

داریوش پژوهنده
داریوش پژوهنده
6 ماه قبل

سلام. وقت بخیر مراقبت های بعد ا زجراحی زیبایی پلک رو کی برامون تعیین میکنه؟

مدیر سایت
مدیر سایت
6 ماه قبل

سلام. وقت بخیر. معمولا بعد از اتمام مراحل جراحی پزشک شما در رابطه با مراقبت های بعد از عمل توضیحاتی ارائه میدهد. ولی مسئله ای که در مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی اهمیت بالایی دارد نحوه خوابیدن و استراحت کردن است. در دوران نقاهت این عمل جراحی باید به پشت (طاق باز) خوابید تا فشاری بر صورت وارد نشود. همچنین باید در طول استراحت، سر را بالاتر قرار دهید تا زاویه ۴۵ درجه با بدن پیدا کند و در نتیجه تورم صورت کاهش پیدا کند. این مسئله در رابطه با بسیاری از عمل های جراحی زیبایی صورت همانند عمل بینی نیز صدق می کند

دکتر محمد صوفی زاده