عفونت بعد از عمل بینی

با پیشرفت جراحی بینی و تمایل مردم برای انجام این جراحی بهتر از اطلاعاتی نیز در این زمینه داشته باشید. یکی از مواردی که ممکن است بعد از عمل بینی با آن مواجه شوید عفونت بعد از عمل بینی میباشد که بسیار به ندرت ممکن است اتفاق بیفتد. باید این نکته را در نظر داشته باشید که احتمال بروز عفونت در تمامی انواع جراحی ها وجود دارد و در عمل بینی هم این اتفاق ممکن است باعث آسیب به بافت داخلی بینی شود. بنابراین باید توصیه ها و مراقبت های بعد از عمل به طور دقیق عملی شود.

عفونت بینی بعد از عمل

برای اینکه با عفونت بینی بعد از عمل بینی مواجه نشوید باید ابتدا بدانید چه چیزهایی باعث بروز عفونت بینی میشود. زمینه ی اصلی هر عفونتی بعد از جراحی برش در پوست است که میتواند عوامل بیماری زا را به خود جذب کند و راه ورود انواع میکروب ها به بدن باشد پس میتوان اینطور در نظر گرفت که مراقبت های بعد از جراحی مهمترین نقش در ایجاد یا عدم ایجاد عفونت را دارد.

جراحی بینی جراحی بینی زنان

دلایل بروز عفونت بعد از عمل بینی

• ورود باکتری‌ها از هوا در محل بریدگی‌های بینی
  • ضدعفونی نشدن زخم
  • آلودگی ملحفه و رو بالشی
  • خیس شدن محل پانسمان
  • دستکاری محل زخم
  • عدم پانسمان صحیح
  • خونریزی زیاد طی عمل جراحی
  • سیستم ایمنی ضعیف
  • عدم مصرف صحیح آنتی بیوتیک ها بعد از عمل
  • وجود عفونت سینوسی قبل از عمل
  • عدم عملکرد صحیح مژک های بینی
  • بیماری های زمینه ای

نکته: گاهی ممکن است وجود یک بیماری زمینه ای در بدن باعث میشود تا عفونت به بینی منتقل شود.

علائم عفونت بینی

1. بوی بد
  2. التهاب و درد در محل بخیه
  3. ترشحات بینی
  4. قرمزی و ورم بینی
  5. خارج شدن ترشحات زرد یا سبز رنگ از داخل بینی
  6. تب
  7. خونریزی بینی

عفونت بینی بینی عفونی جراحی زیبایی

درمان عفونت بینی بعد از عمل

اگر به هر دلیلی دچار عفونت بعد از عمل بینی شدید باید سریعا به پزشک مراجعه کنید تا با توجه به شدت عفونت بینی پزشک درمان لازم را برای شما عملی کند. در ادامه چند روش درمان این عفونت آورده شده است:

1) درمان با دارو

ممکن است در این مرحله پزشک برای شما مصرف داروی آنتی بیوتیک را تجویز کند و همین دوره بتواند باعث بهبودی شما شود. معمولا همراه داروی آنتی بیوتیک پماد های موضعی نیز به عنوان مکمل درمانی استفاده میشود که میتواند جنتامایسین (Gentamicin) یا موپیروسین (Mupirocin) باشد.

نکته: دقت کنید که مقدار و نحوه ی مصرف پماد فقط با دستور پزشک باید اجرا شود. چرا که در غیر اینصورت ممکن است باعث بروز التهاب در بینی شود.

2) پروتز های سیلیکونی

گاهی طی جراحی های ترمیمی بینی جراح مجبور میشود برای تقویت غضروف بینی از پروتز های سیلیکونی استفاده کند که گاها همین پروتز ها سبب بروز عفونت میشود که در این مورد پزشک ممکن است مجبور شود این پروتز ها را خارج کند تا عفونت بینی درمان شود.

برای جلوگیری از بروز هر گونه عفونت بعد از عمل بینی بهتر است مراقبت های بعد از عمل را جدی بگیرید تا بتوانید تا حدود زیادی مانع از ایجاد عفونت بعد از عمل بینی شوید و تاکید میشود که عفونت بینی برای همه اتفاق نمیافتد و بسیار نادر است و با رعایت نکات جزئی میتوانید از بروز این عارضه جلوگیری کنید و جالب است بدانید مراقبت های قبل از عمل بینی نیز میتواند در جلوگیری از بروز عفونت موثر باشد.

مراقبت های قبل از جراحی

• اجتناب از مصرف قرص های رقیق کننده خون حداقل دو هفته قبل از عمل
  • اجتناب از مصرف سیگار حداقل دو هفته قبل از عمل
  • اطلاع به پزشک درباره ی وجود بیماری زمینه ای احتمالی
  • اجتناب از مصرف الکل حداقل دو هفته قبل از عمل

مراقبت‌های بعد از جراحی زیبایی بینی

• اجتناب از خیس کردن اتل بینی
  • احتیاط هنگام مسواک زدن
  • خشک نگه داشتن بخیه ها حداقل تا دو هفته
  • استفاده صحیح و به موقع از داروها
دکتر محمد صوفی زاده

دکتر محمد صوفی زاده فارغ التحصیل دانشگاه پهلوی، از شعب دانشگاه پنسیلوانیا در ایران هستند و ایشان تقریباً در تمام آزمون ها جزو رتبه های برتر کشور بودند. دکتر صوفی زاده با داشتن نزدیک به چهار دهه سابقه طبابت و حدود سه دهه سابقه فعالیت در شاخه تخصصی جراحی بینی و صورت، جزو جراحان به نام و چهره های شناخته شده و پیشکسوت در این حوزه محسوب می شوند و آمار بیش از 26000 جراحی زیبایی خصوصاً عمل بینی را در رزومه کاری خود ثبت کرده اند.

امتیاز دهی

دکتر محمد صوفی زاده