اجزای بینی – آناتومی و ساختار بینی

آناتومی بیرونی (ظاهر بینی)

anatomlo5

بینی از ساختار هرمی مانندی تشکیل شده است. ریشه ی بینی دقیقا در پایین وسط پیشانی قرار گرفته است. در ناحیه پایینی بینی و درست در قسمت زیر نوک بینی ستونک بینی قرار گرفته است. به قسمت میان ریشه‌ی بینی و ستونک بینی، پشت بینی می باشد.سوراخ های بینی(کومولا)، دقیقا پهلو ستونک بینی قرار گرفته اند که دهانه‌ ای در جهت درونی بینی است. سوراخ‌های بینی ازقسمت درونی به وسیله تیغه‌ی بینی محافظت میشوند و پره‌های بینی هم از قسمت خارجی محافظت میکنند.

اجزای بینی – آناتومی و ساختار بینی

ساختار اسکلتی بینی:

images

ساختار بینی دارای استخوان و غضروف می باشد:

  • قسمت استخوانی: قسمت فوقانی بینی است و متشکل  از استخوان اصلی بینی و به استخوان‌های فک بالا و فرونتال وصل میشوند.
  • قسمت غضروفی: ناحیه تحتانی بینی است که از دو غضروف تشکیل شده است:دو غضروف پره بینی. جالب است بدانید غضروف‌های کوچک دیگری نیز در این محل وجود دارند.

 نواحی استخوانی بینی با پوست نازک تری نسبت به پوست نواحی غضروفی است و غدد چربی فراوانی در آن جای دارد. پوست خارجی بینی توسط سوراخ‌های بینی است که به  درونی بینی متصل میشود. وجود کرک های ریز دراین قسمت باعث تصفیه ی هوای ورودی به داخل مجاری تنفسی میشود.

بخش خارجی بینی چندین عضله کوچک دارد که در حین گرفتن حالات گوناگون به چهره، این عضلات جا به جا می شوند. این عضلات به شاخه‌های عصب‌ صورت وصل هستند. عضله‌ی پروسروس از فاسیای مستور کننده ی استخوان بینی و غضروف کناری بینی شروع شده و به سمت زیر پیشانی پیش میرود. منقبض شدن این عضله باعث ایجاد حالت اخم در ناحیه میان ابرو می شود و در قسمت پوست فوقانی پشت بینی چروک به وجود می آورد.

جابه جایی عضله‌ی پروسروس با کمک عضله عرضی نازالیس انجام میشود. قسمت پایین تر عضله نازالیس به استخوان فک و قسمت بالایی آن به غضروف اصلی پره بینی وصل می شود. این عضله قادر است پره‌های بینی را بازتر کند که البته عضله بالارونده قدامی پره بینی نیزدر جریان یافتن این حرکت موثر است.

رگ‌ها و عروق لنفاوی

anatomi1

در بینی شریان‌ها و وریدهایی قرار دارند که  شریان‌ها خون را از قلب وارد بینی میکنند و وریدها خون را از بینی دوباره به سمت قلب هدایت میکنند. پوست بینی به وسیله شبکه هایی از شریان‌های ماگزیلا و اپتلامیک (Ophthalmic) خونرسانی می‌شود.  شریان‌های آنگولار و شریان خارجی بینی به قسمت تیغه و پرده های میانی خونرسانی می‌شوند. همه این شریان‌ها، انشعاباتی از شریان اصلی صورت اصورت هستند(که از ورید کاروتید خارجی نشات می‌گیرد).

البته خون وریدی قبل ازخارج شدن اول به درون ورید اصلی جاری میشود و بعد به داخل ورید ژوگولار منتشر میشود. تخلیه لنفاوی بخش خارجی بینی توسط رگ‌های لنفاوی زیر پوستی و رگ‌های صورت انجام میپذیرد. این رگ‌ها مثل کلیه رگ‌های لنفاوی دیگر سر و صورت وارد غدد لنفاوی عمقی گردن می‌شوند.

دکتر محمد صوفی زاده

دکتر محمد صوفی زاده فارغ التحصیل دانشگاه پهلوی، از شعب دانشگاه پنسیلوانیا در ایران هستند و ایشان تقریباً در تمام آزمون ها جزو رتبه های برتر کشور بودند. دکتر صوفی زاده با داشتن نزدیک به چهار دهه سابقه طبابت و حدود سه دهه سابقه فعالیت در شاخه تخصصی جراحی بینی و صورت، جزو جراحان به نام و چهره های شناخته شده و پیشکسوت در این حوزه محسوب می شوند و آمار بیش از 26000 جراحی زیبایی خصوصاً عمل بینی را در رزومه کاری خود ثبت کرده اند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
22 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
رویا
رویا
1 سال قبل

چه مواردی را میتوان جانشین تغییرات ساختار بینی در عمل جراحی بینی قرار داد؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  رویا

با سلام . باید بگوییم هیچ جایگزین مناسبی وجود ندارد ولی می توان از نوارهای بینی که به عنوان یک روش غیر جراحی شناخته می شود برای رفع مشکلات تنفسی استفاده کرد

مومنه زمانی
مومنه زمانی
1 سال قبل

آیا نتیجه جراحی بینی به ساختار اولیه بینی مرتبط می باشد ؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  مومنه زمانی

سلام . بله به ساختار اولیه بینی مرتبط می باشد و نوع جراحی در بینی استخوانی و گوشتی با هم متفاوت می باشد .

الناز مصطفوی
الناز مصطفوی
1 سال قبل

سلام تفاوت بین بینی های استخوانی و بینی های گوشتی چیست؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل

سلام . معمولا در بینی های گوشتی ضخامت پوست روی غضروف و استخوان کمی بیشتر از بینی های استخوانی است. بنابراین در اصطلاح به بینی هایی که پوست های ضخیم تری دارند، بینی های گوشتی می گویند .

خاطره طاهری
خاطره طاهری
1 سال قبل

اگر به جز بینی قسمت دیگری از بدن تحت عمل قرار بگیرد زود ورمش برطرف می شود اما در مورد بینی بعد از یک سال هم هنوز ورم داره ، فرقش چیست ؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  خاطره طاهری

سلام خدمت شما . چیزی که بعنوان ورم بینی شناخته شده می باشد ، اضافه بودن نسج نرم نسبت به بافت سخت غضروفی و استخوانی بینی است .جراح بینی در زمان عمل از نسج نرم یا پوست بینی بر نمی دارد اما از غضروف و استخوان بینی برمی دارد . نتیجه این می شود که بعد از عمل گوشت بینی به نسبت غضروف و استخوان بینی زیادی است . به این اضافه بودن پوست بینی اصطلاحا” ورم بینی گفته می شود . از آنجائیکه پوست بینی خاصیت ارتجاعی دارد به تدریج و با گذشت زمان این پوست اضافه جمع تر و جمع تر می شود تا کاملا بر روی اسکلت زیرینش که همان بافت غضروفی – استخوانی است بنشیند . اغلب حدود 1 سال تا یک سال و نیم زمان می برد . هر چه پوست ضخیم تر باشد این زمان طولانی تر و هرچه پوست نازک تر باشد این زمان کوتاهتر خواهد بود . پس طبیعی است که ورم بینی های گوشتی دیرتر و ورم بینی های غضروفی – استخوانی زودتر برطرف می شود .

امیری
امیری
1 سال قبل

سلام وقت بخیر هزینه ی انجام عمل جراحی بینی در مطب دکتر صوفی زاده چقدر است؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  امیری

سلام. برای کسب اطلاعات تکمیلی در باره نحوه ی انجام عمل بینی و هزینه به مطب مراجعه کنید

فریبرز رادمنش
فریبرز رادمنش
1 سال قبل

سلام. لایه میانی بینی از چه اجزایی تشکیل شده است؟

ادمین
ادمین
1 سال قبل

سلام. حاوی قسمت های استخوانی و غضروفی است. در قسمت بالایی بینی یک جفت استخوان مخصوص بینی وجود دارد که در وسط پشت بینی به هم رسیده و باعث شکل دهی هرمی شکل بینی می شود

منیژه خیر آبادی
منیژه خیر آبادی
1 سال قبل

سلام. در حالت کلی اجزای بینی-آناتومی و ساختار بینی را چگونه تفسیر میکنید؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل

سلام. ساختار بیرونی بینی دارای شکل هرمی مانند است. ریشه‌ی بینی در بالا‌ترین قسمت بینی و در پایین پیشانی قرار دارد. ستونک بینی در قسمت پایینی و تحتانی بینی و در زیر قسمت نوک بینی قرار دارد.

فرشته
فرشته
1 سال قبل

استخوان بینی از چند بخش ایجاد شده است؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  فرشته

سلام. استخوان‌های بینی می‌باشد. یک سوم میانی را غضروف‌های طرفی فوقانی تشکیل می‌دهند و یک سوم پایینی شامل نوک بینی است که از غضروف‌های الار ساخته شده است. استخوان‌های بینی: استخوان‌های بینی یک جفت استخوان نسبتاً ضعیف هستند که پل بینی را تشکیل می‌دهند

صمدی
صمدی
7 ماه قبل

سلام. یه سوال دارم. آیا در صورت بروز هر گونه ایراد اجزای بینی را میتوان پیوند زد؟

مدیر سایت
مدیر سایت
7 ماه قبل
پاسخ به  صمدی

سلام. وقت بخیر. پیوند غضروف را می توان در حین جراحی بینی بسته یا باز انجام داد و هیچ مانعی وجود ندارد. اما یدون شک جراحی باز به دلیل گستردگی وسعت دید ساختار بینی بهتر از روش بسته خواهد بود.

رادین مهرپرور
رادین مهرپرور
6 ماه قبل

عملکرد اجزای بینی اناتومی و ساختار بینی رو توضیح میدین؟

مدیر سایت
مدیر سایت
6 ماه قبل

سلام. وقت بخیر. بینی متشکل از استخوان‌های بینی می‌باشد. یک سوم میانی را غضروف‌های طرفی فوقانی تشکیل می‌دهند و یک سوم پایینی شامل نوک بینی است که از غضروف‌های الار ساخته شده است. استخوان‌های بینی: استخوان‌های بینی یک جفت استخوان نسبتاً ضعیف هستند که پل بینی را تشکیل می‌دهند

محسنی
محسنی
6 ماه قبل

اجزای بینی آناتومی و ساختار بینی از چه جنسی هست؟ آیا بینی کلا از غضروف تشکیل شده است؟

مدیر سایت
مدیر سایت
6 ماه قبل
پاسخ به  محسنی

سلام. وقت بخیر. خیر بینی از استخوان غضروف و گوشت تشکیل شده است.

دکتر محمد صوفی زاده