اجزای تشکیل دهنده بینی

آناتومی و اجزای بینی:

آنتومی بیرونی( ظاهر بینی):

ساختمان خارجی بینی یک ساختار هرمی دارد که در بالاترین قسمت بینی و درست زیر پیشانی ریشه ی بینی وجود دارد. بعداز آن ستونک بینی در پایین ترین قسمت بینی قرار دارد. قسمت میانی بین ریشه ی بینی و ستونک بینی، پشت بینی نامیده میشود. قسمت کناری ستونک بینی کولوملا ( سوراخ ای بینی) نام دارد که از سمت داخل توسط تیغه ی میانی و از خارج توسط پره های بینی پوشانده شده است.

ساختار اسکلتی:

بینی از دو قسمت استخوانی و عضلانی تشکیل شده است:

  • قسمت استخوانی:

بخشی از بینی که درست در بالای بینی قرار دارد و استخوان اصلی بینی را به استخوان‌های فک بالا و فرونتال متصل میکند، قسمت استخوانی را تشکیل میدهد.

  • قسمت غضروفی:

قسمت پایینی بینی دارای دو غضروف کناری، دو غضروف پره بینی و یک غضروف تیغه‌ی بینی می‌باشد. ولی باید بدانید در این میان غضروف های کوچکتر دیگری نیز وجود دارد.

 عضلات تشکیل دهنده ی بینی:

قسمت خارجی بینی را تعدادی عضلات کوچک تشکیل داده اند که حالات مختلف چهره این عضلات منقبض میشوند و حالت غمگین خوشحال عصبی یا تعجب درچهره را ایجاد میکنند.

عضله‌ی پروسروس: یکی از عضلات مهمی است که باعث جمع شدن بین ابروها میشود که از فاسیای پوشاننده‌ی استخوان بینی  و غضروف کناری بینی شروع می‌شود و به سمت زیر پیشانی ادامه دارد.

عضله‌ی عرضی نازالیس: کمک کننده ی حرکت عضله‌ی پروسروس میباشد. قسمت پایینی این عضله به استخوان فک و قسمت بالایی آن به غضروف اصلی پره بینی اتصال پیدا کرده است. این عضله توانایی گشاد کردن پره‌های بینی را دارد که البته عضله بالارونده قدامی پره بینی نیز بهانجام این حرکت کمک شایانی کرده است.

عروق لنفاوی و رگ ها:

رگ ها و شریان هایی در بینی وجود دارد که خون را از قلب وارد بینی میکند و یا برعکس خون را ا بینی به قلب منتقل میکنند. پوست بینی را شاخه‌هایی از شریان‌های ماگزیلا و اپتلامیک (Ophthalmic) خونرسانی میکنند. تیغه و پره‌های بینی توسط شریان‌های آنگولار و شریان خارجی بینی خونرسانی می‌شوند که از ورید کاروتید خارجی سرچشمه میگیرد. برای تخلیه خون از ورید ابتدا خون وارد ورید اصلی صورت میشود و بعد از آن وارد ورید ژوگولار میشود.

 

 

دکتر محمد صوفی زاده

دکتر محمد صوفی زاده فارغ التحصیل دانشگاه پهلوی، از شعب دانشگاه پنسیلوانیا در ایران هستند و ایشان تقریباً در تمام آزمون ها جزو رتبه های برتر کشور بودند. دکتر صوفی زاده با داشتن نزدیک به چهار دهه سابقه طبابت و حدود سه دهه سابقه فعالیت در شاخه تخصصی جراحی بینی و صورت، جزو جراحان به نام و چهره های شناخته شده و پیشکسوت در این حوزه محسوب می شوند و آمار بیش از 26000 جراحی زیبایی خصوصاً عمل بینی را در رزومه کاری خود ثبت کرده اند.

0 0 رای ها
امتیاز دهی
اشتراک در
اطلاع از
guest
10 نظرات
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
الناز قلی زاده
الناز قلی زاده
1 سال قبل

فرق بینی استخوانی و گوشتی در چیست؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل

سلام و عرض ادب خدمت شما . در صورتی که عضروف های بینی کوچک و ضخامت پوست بینی زیاد باشد به آن بینی ، گوشتی گفته می شود و بینی استخوانی به بینی گفته می شود که پوست بینی نازک و غضروف های زیر آن مستحکم باشند.

رها یاری
رها یاری
1 سال قبل

سلام.بعد از عمل تغییر شکل ساختار بینی چه انتظاری از عمل باید داشته باشم؟

مدیر سایت
مدیر سایت
1 سال قبل
پاسخ به  رها یاری

سلام. دوست عزیز نتایج عمل طبیعتا بعد از فروکش کردن ورم بینی قابل مشاهده است. این ورم در برخی موارد بعد از چند هفته از بین میرود در برخی موارد ممکن است تا دو الی سه ماه طول بکشد.ح

سهند
سهند
1 سال قبل

سلام. وقت بخیر
آیا راهی برای بهبود سریع تر ورم بعد از عمل بینی وجود دارد؟

ادمین
ادمین
1 سال قبل

سلام. اگر 2 تا 3 هفته اول بعد از عمل را کمتر دراز بکشید تورم بینی زودتر برطرف می شود . بعضی از پزشکان برای تسریع برطرف شدن تورم از تزریق آمپول های حاوی کورتیکواستروئید در زیر پوست بینی کمک میگیرند که البته من با این کار موافق نیستم چرا که ممکن است باعث نازک شدن و براق شدن پوست بینی شود.به اعتقاد من بهترین روش برای برطرف شدن تورم بینی گذشت زمان است.

نسرین
نسرین
10 ماه قبل

سلام. ایا شیپور استاش از اجزای تشکیل دهنده ی بینی به حساب می آید؟

مدیر سایت
مدیر سایت
10 ماه قبل
پاسخ به  نسرین

سلام. خیر شیپور استاش از اجزای گوش میباشد و هیچ ارتباطی به بینی ندارد

درخشان
درخشان
6 ماه قبل

من یه سوال دارم. آیا اجزای تشکیل دهنده ی بینی قابل پیوند هستن؟ یعنی منظورم اینه اگر یکی تو تصادف کل شکل ظاهر بینیش و از دست بده پیوند ایجاد میشه؟

مدیر سایت
مدیر سایت
6 ماه قبل
پاسخ به  درخشان

سلام. وقت بخیر. جراحی بینی یک جراحی زیبایی میباشد و طبیعتا مشکلات ظاهری را نیز میتواند برطرف کند ولی برای بررسی دقیق این مسئله باید به پزشک مراجعه شود.

دکتر محمد صوفی زاده