سینوس و سینوزیت یا جراحی سینوس و سینوزیت

التهاب سینوس و سینوزیت یکی از مشکلات شایع می باشد که با التهاب و وجود عفونت در سینوس ها بیمار را با مشکلاتی مواجه می کند. روش های مختلفی برای درمان سینوس و سینوزیت وجود دارد که در مرحله های ابتدایی مصرف دارو در مراحل پیشرفته جراحی سینوزیت می باشد. بهتر است در مرحله های ابتدایی در مان سینوس و سینوزیت را انجام دهید تا به عوارض حاد سینوزیت دچار نشوید.

با شماره 88205845 021 تماس بگیرید
یا از طریق فرم رزرو اقدام نمایید

سینوس و سینوزیت

در انسان در هر طرف در ناحیه فضای بین گونه و بینی سینوس فکی (ماگزیلری) قراردارد. در ناحیه بین بینی و پیشانی سینوس پیشانی فرونتال و فضای بین بینی و چشم سینوس اتموئید قراردارد. در ناحیه پشت چشم و انتهای بینی هم سینوس اسفنوئید قرار دارد.این سینوس ها توسط مجرای باریکی به داخل بینی باز می شوند و ضمن تخلیه ترشحات خود، هواگیری می شوند.اگر به هر دلیل این مجرای باریک دچار انسداد شود ترشحات آن سینوس خارج نشده و  عوامل عفونی در آن رشد کرده و منجر به التهاب سینوس یا سینوزیت می گردد.

سینوس های صورت، سینوزیت و آندوسکوپی:

در اطراف حفره های بینی در هر طرف 4 سینوسی وجود دارد.

• سینوس فرونتال frontal
  • سینوس ماگزیلری maxillary
  • سینوس اتموئید ethmoid
  • سینوس اسفنوئید sphenoid

در ناحیه جمجمه انسان و حیوانات پستاندار چهار فضای خالی پر از هوا وجود دارند که به داخل بینی راه دارند. عملکرد این سینوس ها کمک به سبک شدن وزن جمجمه، مشارکت در تنظیم دمای جمجمه و مغز،ضربه گیر در مقابل ضربات و گرم و مرطوب کردن هوای تنفسی است.

در انسان در هر طرف در ناحیه فضای بین گونه و بینی سینوس فکی (ماگزیلری) قراردارد. در ناحیه بین بینی و پیشانی سینوس پیشانی فرونتال و فضای بین بینی و چشم سینوس اتموئید قراردارد. در ناحیه پشت چشم و انتهای بینی هم سینوس اسفنوئید قرار دارد.این سینوس ها توسط مجرای باریکی به داخل بینی باز می شوند و ضمن تخلیه ترشحات خود، هواگیری می شوند.اگر به هر دلیل این مجرای باریک دچار انسداد شود ترشحات آن سینوس خارج نشده و  عوامل عفونی در آن رشد کرده و منجر به التهاب سینوس یا سینوزیت می گردد.

اصلی ترین عامل انسداد مجاری سینوس ها عبارت است از :

• سرماخوردگی
  • آلرژی
  • انسداد مکانیکی

سینوس و سینوزیت

عوارض سینوزیت

عوارض سینوزیت معمولا آزار در بیمار می شود و وجود ترشحات غلیظ  زرد و سبز پشت حلق و درد در نواحی سر و شقیقه ها و احساس حساسیت در نواحی پیشانی و گونه  نشانه ای از سینوزیت می باشد.

در برخی موارد وجود درد گلو ، بوی بد دهان و دیگر  علائم  از عوارض سینوزیت ها می باشد. اگر سینوزیت در مرحله ابتدایی درمان نشود بیمار دچار سینوزیت پیشرفته می شود. عوارض سینوزیت حاد عبارت است از مننژیت، عفونت چشم و التهاب و عفونت های ناحیه گوش باشد.

عوارض سینوزیت

هزینه جراحی سینوزیت

هزینه جراحی سینوزیت معمولا در دسته بدنی جراحی های درمانی قرار می گیرد و مبلغی از هزینه جراحی سینوزیت را بعضی از بیمه های تکمیلی پرداخت می کنند. البته اگر این نوع جراحی با جراحی زیبایی همراه باشد،  معمولا هزینه بیشتری دارد. البته اگر بیمار در مراحل اولیه به نزد پزشک نراجعه کند، درمان سینوزیت به راحتی با تجویز دارو انجام می شود و نیاز به جراحی سینوزیت نمی باشد.

هزینه جراحی سینوزیت

سینوزیت مزمن

در اثر  یک سرماخوردگی ساده، فرد به طور معمول باید طی مدت 7-3 روز بهبود یابد . چنانچه علائم بیماری بیش از یک هفته به طول انجامید باید به بروز سینوزیت شک کرد. علائم آن شامل گرفتگی بینی – وجود ترشحات از جلوی بینی یا ریختن ترشحات در ناحیه پشت حلق است، که در صورت وجود سیستم مناسب ایمنی بدن ،انسان به طور طبیعی و به موقع بهبود می یابد.در مواردی این وضعیت طولانی شده و سبب بروز وضعیتی بنام سینوزیت مزمن می شود.

بر خلاف تصور اکثر افراد که معتقدند سینوزیت مزمن درد ندارد و یا فقط در سینوزیت مزمن عارضه دار است که فرد احساس درد می کند و یا اینکه درد فقط در سینوزیت حاد دیده می شود، در واقع علامت اصلی سینوزیت مزمن سنگینی سر و وجود ترشحات پشت حلق است. البته گاهی سینوزیت مزمن دچار عارضه می شود یعنی انسداد مجرای سینوسی سبب ایجاد آبسه – فشار به چشم- فشار به عصب بینایی و هم چنین ورود عفونت به مغز و بروز مننژیت می شود . وحتی بروز کوری بدنبال این نوع سینوزیت بسیار گزارش شده است.

آلرژی هم با مکانیزم ایجاد تورم در مجرای سینوس ها می تواند سبب بروز سینوزیت گردد. انسداد مکانیکی مجرای سینوس ها می تواند ناشی از انحراف تیغه  بینی وجود پولیپ داخل حفره بینی و یا وجود جسم خارجی (بخصوص در اطفال) ناشی از وارد کردن سنگ – مهره- باتری های کوچک و ….. همراه باشد که این عوامل فیزیکی  نیز باعث انسداد سبب بروز سینوزیت می شود. گاهی وجود تومورها در حفره بینی سبب انسداد بینی و انسداد مجرای سینوسی و بروز سینوزیت است.

به طور کلی نشانه های عمومی برای تشخیص سینوزیت توسط خود شخص وجود دارد :

نشانه های سينوزيت حاد

• نشانه های سينوزيت اتموئيد:

معمولا در پشت چشمها احساس درد خواهید داشت یا گرفتگی بينی و ترشح پشت حلق به همراه درد در قسمت داخلی چشم و بينی علامت ديگری است شاید با آن مواجه شوید و در مواردی سردرد و فشار ناشی از سينوزيت با سرفه و خم كردن سر به جلو شدید تر خواهد شد  .

• نشانه های سينوزيت ماگزيلاری:

معمولا دردی را  در پشت گونه بر روی دندانهای فوقانی لمس خواهید کرد  و حتی ممكن است تا منتهی الی  چشمها نیز ادامه داشته باشد . بقيه علائم این مورد مشابه سينوزيت اتموئيدی بوده  و در آن تب بیشتر رخ میدهد.

• نشانه های سينوزيت فرونتال:

معمولا دردی  در پشت پيشانی احساس خواهید کرد و بقیه نشانه ها مانند سایر  سينوزيتها خواهد بود.

• نشانه های سينوزيت اسفنوئيد:

معمولا درد در  اين نوع  سينوزيت در قسمت پشت و منطقه فوقانی سر محسوس خواهد بود كه به سمت پيشانی و چشمها انتشار می يابد و عوارض دیگر آن اختلال در  بينايی و در مواردی دوبينی یا دی پلوپی  (diplopia) است

نشانه های سينوزيت  مزمن

• نشانه های سينوزيت اتموئيد:

شما با ترشح مزمن بينی ، احساس گرفتگی و درد كه در معمولا هنگام بیدار شدن از خواب و بويژه هنگام استفاده  از عينك و بعد از خواب بدتر می شود مواجه خواهید شد و همچنين در این نوع سینوزیت  گلو درد مزمن هم وجود خواهد داشت

• نشانه های سينوزيت ماگزيلاری:

در این نوع سینوزیت معمولا دردی در قسمت پايين چشم حس خواهید کردو معمولا درد آن با سرما خوردگی آنفلوانزا  شدیدتر خواهد بود

• نشانه های سينوزيت فرونتال:
  • شما با سر دردهای خفيف در پشت پيشانی مواجه خواهید شد و معمولا سابقه تروما یا ضربه های فیزیکی که به آن اشاره شد به ایجاد سينوس فرونتال کمک خواهد کرد
  • نشانه های سينوزيت اسفنوئيد:

احساس درد در ناحیه سر به صورت خفيف و امتداد درد تا ناحیه پشت سر معمولا تنها نشانه ای است که با آن مواجه خواهید شد.

تشخيص سینوزیت ها

مهمترین عامل تشخيص  بر اساس شرح حال و معاينه توسط پزشک است در غالب  موارد قبل از ايجاد سينوزيت سابقه عفونت تنفسی در بیمار وجود داشته است. در اكثر موارد  تشخيص توسط پزشک معالج از راه مطابقت با نشانه های سینوزیتی که به آن اشاره شد رخ می دهد اما زمانی كه داده ها کافی نباشند و پزشک نیاز به اطمینان بیشتری داشته باشد  نياز به روش تشخيص ديگری خواهد داشت که معمولا از  سی تی اسكن  استفاده می شود . در اين روش تصوير برداری مشخص می شود كه  يك يا چند سينوس بیمار و کدام سینوس ها دچار مشکل شده اند . این مشکلات  به صورت سطح مايع و هوا ، انسداد كامل،  عفونت و درگیری كامل سينوس و يا ضخامت مخاطی ديواره سينوس ها برای پزشک قابل تشخیص خواهند بود.

• آیا همیشه جراحی تنها راهکار رفع مشکل سینوزیت است؟

چنانچه در مبحث علل مشکلات بینی و سینوس، علت های مختلف ذکر شد بر همین اساس روش های درمان بستگی به علت بروز مشکل دارد،

تشخصی و جراحی سینوزیت

اساس درمان سينوزيت ها

بطور کلی هدف در درمان سینوزیت ها  كاهش تورم ، از بین بردن  عفونت و علل آن ، تخلیه ترشحات و ایجاد دهانه ای برای باز ماندن سينوسها پس از درمان خواهد بود.

• درمان در سينوزيت حاد:

درمان این نوع سینوزیت ها میتواند مواردی ار قبیل:  استراحت بیشتر ، مصرف مايعات فراوان در وعده های متعدد ، آنتی بيوتيك ها (طبق دستور پزشک معالج) و اسپری های كورتيكواستروئيدی به همراه رقیق کننده ترشحات و شستشوی آن با آب نمك است و مدت درمان زمان درمان حد اقل هشت تا ده روز خواهد بود.

• درمان در سينوزيت مزمن:

هدف در این نوع سینوزیت بطور معمول كاهش عفونت و التهاب خواهد بود و اساسا  به درمان حداقل 45 تا 60 روزه بوسیله ی آنتی بيوتيك و اسپری كورتيكو استروئيد داریم  . بعد از طي درمانهای دارويی میزان رفع عفونت بر اساس خصوصيات سیتی اسکن  انجام شده بررسی خواهد شد و در صورت باقی ماندن عفونت در محل سینوزیت تنها راه درمان قطعی بيمار جراحی می باشد.

جراحی  سینوزیت

در موارد مادرزادی مثل شکاف لب و بینی یا آترزی مادرزادی درمان اصلی جراحی سینوزیت است که بر حسب مورد در سن خاصی تحت عمل جراحی قرار می گیرند و در خیلی موارد نیازمند چند مرحله جراحی است در ضایعات تروماتیک بینی Traumatic fracture)) یا ضایعات فیزیکی هم درمان اصلی در اکثر موارد جراحی می باشد در ضایعات توموری هم بر حسب مورد و پس از گرفتن نمونه از غده جراحی – شیمی درمانی یا رادیوتراپی توصیه می شود. اما در مواردی که عامل بروز مشکل آلرژی یا مشکل مواد شیمیایی مثل مصرف مواد ، باشد. درمان ها بر اساس ایتولوژی آن طبق موارد گفته شده  اکثرا غیر جراحی و درمان دارویی یا واکسیناسیون است . اما در پولیپ ها در صورت عدم پاسخ مناسب به درمان دارویی جراحی  سینوزیت پیشنهاد می شود.

امروزه اساس درمان جراحی سینوس ها، روش آندوسکوپیک  FESS  (جراحی اندوسكوپی عملكردی سينوس) است که بدون ایجاد برش در صورت و بینی به کمک دستگاه آندوسکوپی سینوسی (وسيله ای كه اجازه ديد از درون سينوسها را می دهد) اقدام به جراحی و رفع عیوب مربوطه می گردد.

مراقبت های بعد از جراحی سینوزیت

پس از جراحی سینوزیت بیمار مانند تمامی جراحی ها باید ، مراقبت های لازم را انجام دهد تا بتواند دوران بهبود پس از عمل را پشت سر قرار دهید. مراقبت های بعد از جراحی سینوزیت عبارت است از:

• بالاگرفتن سر در هنگام خوابیدن به طوری که سر بیمار بالاتر از بدن قرار گیرد.
  • اجرای دستورات پزشک و مصرف به موقع داروها
  • استفاده از اسپری های مخصوص پس از جراحی سینوس به تجویز جراح
  • شستشوی بینی با توجه به تجویز جراح

Call to action

هماهنگی برای مشاوره و ویزیت حضوری

دکتر صوفی زاده اکنون با بیش از 24 سال کار جراحی در رشته گوش و حلق و بینی و تمرکز بر جراحی های زیبایی صورت و بینی از جراحان بسیار با سابقه و جزو بهترین جراحان بینی در کشور می باشند. دکتر صوفی زاده بیماران جراحی زیبایی خود را تا سالها بعد از عمل هم پیگیری می کند و همین امر باعث ارتقاء هر چه بیشتر تجارب ایشان شده است.

با شماره 88205845 021 تماس بگیرید یا از طریق فرم رزرو اقدام نمایید